Nilai-nilai Adab Bersosial dalam Surah An-Nur
DOI:
https://doi.org/10.62109/ijiat.v1i1.7Keywords:
adab, sayyid quthb, tafsirAbstract
The loss of adab is a core problem that Muslims must fix today. Among the manners that must get more attention in this day and age are social manners, because humans are not only individual creatures but also social beings who need other people in living their lives. The Qur'an as the main guideline for Muslims in carrying out their religious laws has explained several adabs that are closely related to social etiquette, among the letters that contain social values are Surah An-Nūr. This research was conducted using library research, namely research by examining written sources, for example books or books related to the subject matter of Sayyid Qutb. The approach that the author uses is historical analysis. The author then makes the book Fī Zhilāl Al-Qur'ān as a primary data source and books related to adab as a secondary source. The results of this study found that Sayyid Qutb interpreted 27-32 letters of An-Nūr with the Adāb Ijtmā'ī approach which is easier to understand and practice today. The values of social etiquette contained in verses 27-32 are asking for permission, saying greetings and respecting the privacy of the house, lowering the gaze and maintaining the genitals, avoiding tabarruj in dress, avoiding ikhtilāt between men and women, virtues and motivations for marriage. Everything requires at least two sources for the process to occur. These three verses make Him not have anything similar or comparable to Him in every aspect whatsoever, as in the fourth verse. Second, Ibn Taimiyah refuted the arguments of Jews, Christians, and philosophers with the third verse of Surah Al-Ikhlāṣ. As for the scholars of kalam, he denied them for using a new term in religion to understand religion.
Abstrak
Hilangnya adab (Loss of adab) merupakan masalah inti yang harus diperbaiki umat Islam pada zaman sekarang. Di antara adab yang mesti mendapatkan perhatian lebih di zaman sekarang adalah adab dalam bersosial, karena manusia bukan hanya makhluk individual akan tetapi dia juga makhluk sosial yang membutuhkan orang lain dalam menjalani kehidupannya. Al-Qur’an sebagai pedoman utama umat Islam dalam menjalankan syariat agamanya telah menerangkan beberapa adab yang berkaitan erat dengan adab bersosial, di antara surat yang mengandung nilai-nilai adab bersosial adalah surat An-Nūr. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode kepustakaan, yaitu penelitian dengan cara mengkaji sumber-sumber tertulis, misalnya kitab atau buku yang berkaitan dengan pokok pembahasan yakni Sayyid Quthb. Pendekatan yang penulis gunakan ialah analisis historis. Penulis kemudian menjadikan kitab Fī Zhilāl Al-Qur’ān menjadi sumber data primer dan buku-buku yang berkaitan dengan adab sebagai sumber sekundernya. Hasil penelitian ini menemukan bahwa Sayyid Quthb menafsirkan 27-32 surat An-Nūr dengan pendekatan Adāb Ijtmā’ī yang mana hal tersebut lebih mudah dipahami serta dipraktekan pada zaman sekarang. Nilai-nilai adab bersosial yang terkandung dalam ayat 27-32 adalah Meminta izin, mengucapkan Salam dan menghormati privasi rumah, Menundukan pandangan dan memelihara kemaluan, Menjauhi tabarruj dalam berpakaian, Menghindari ikhtilāt antara laki-laki dan perempuan, Keutamaan dan motivasi menikah.
References
Al-JIlani, Abdul Qadir. Al-Ghunyah li Thālibī Tharīq al-Haq. Beirut: Maktabah al-Sya’biyah, t.t.
As-Sa'di, ’Abdurahman bin Nashir. Taisīr Karīm al-Rahmān fi Tafsīr karim al-Manān. Beirut: Dar Ibn Hazm, 2019.
bin Kholdun, ’Abdurrahman bin Muhammad. Muqaddimah Ibn Kholdun. Paris: Maktabah Libnan, 1858.
al-Ghazali, Abu Hāmid. Raudhat al-Thālibīn wa ‘Umdat al-Sālikīn. Beirut: Dar al-Kutub al-’ilmiyayah, 2011.
al-Sarraj, Abu Nashr. Al-Luma’ fī Tārikh al-Tashawwuf al-Islāmī. Beirut: Dar al-Kutub al-’ilmiyyah, 1999.
al-Asfahani, Abu Nu’aim. Hilyah al-Auliyā wa Thabaqat al-Ashfiyā. Beirut: Dar al-Kitab al-’Ilmiyyah, 1988.
Akbar HS. “Menahan Pandangan (Ghad al-Bashar) Dalam Perspektif Al-Qur’an (Kajian Tahlili Terhadap QS. An-Nūr Ayat 30-31.” Skripsi, UIN Shultan Thaha Saifudin, 2019.
Al-Attas. Konsep Pendidikan Dalam Islam. Bandung: Mizan, 1996.
Al-Humaidhi, Ibrahim Shalih. Manāhij al-Mufassirīn. al-Dammām: Dar Ibn Al-Jauzi, 2018.
‘Alī al-Shabuni, Ali. Rawā’i al-Bayān Tafsīr ayāt al-Ahkam. 2 ed. Kairo: Dar al-’Alamiyyah, 2015.
bin ’Ali Al-Jurjan, ’Ali Muhammad. Al-Ta’rifāt. Beirut: Dar al-Kitab al-’Arabi, 1992.
Atikah, Atik Nur. “Pendidikan Akhlak Dalam Interaksi Sosial Dengan Selain Mahram Perspektif QS. An-Nūr Ayat 31.” Skripsi, UIN Jakarta, 2019.
Ibn Jama’ah, Badr al-Din. Tadzkirat al-Sami’ wa al-Mutakkalim fi Adab al’alim wa al-Muta’allim. Mesir: Markaz al-Murabbi, 2019.
Djatnika, Rachmat. Sistem Etika Islami. Jakarta: Pustaka Panjimas, 1996.
Fathi. Al-islām wa al-Jins. Beirut: Muassasah Risalah, 1988.
Suroso, Fuad Nashori, Djamaludin Ancok. Psikologi Islam: Solusi Islam Atas Problem-Problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.
Lutfi, Fuadh. Konsep Politik Islam Sayyid Quthb Dalam Tafsir Fi Zhilal Al-Qur’an. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2011.
Handoko. “Pendidikan Akhlak Yang Terkandung Dalam Surat An-Nūr.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2006.
Mahmud, Husain. Majalah al-Mujtama’. Kairo, 1981.
———. Marāhil al-Tathowwur al-Fikri fi Hayyah Sayyid Quthb. t.tp: Dar al-Jabhah, 2008.
Husaini, Adian. Pendidikan Islam Mewujudkan Generasi Gemilang Menuju Negara Adidaya 2045. 1 ed. Depok: Yayasan Pendidikan Islam At-Taqwa, 2021.
Ibnu al-Qayyim. Madārij al-sālikīn baina Manāzil Iyyaka Na’budu Waiyyaka Nasta’īn. Kairo: Dar al-Hadis, 1996.
Ibnu Mandzūr. Lisan al-’Arab. 13 ed. Beirut: Dar al-Fikr, 1993.
Ibnu Muflih. Al-Adāb al-Syar’iyyah. Beirut: Muassasah Risalah, 1999.
Muhammad, ’Ali Ibrahim. Shuwar min Adābi al-Sulūk al-Ijtimā’i fi al-Islam. Oman: Dar al-Nafais, 2004.
Azzirikli, Khoiruddin. Al-A’lām Qamūs wa Tarājim li Atsari Rijāal wa Nissā min al-‘Arab min al-Musta’birīn wa al-Mustasyrifīn. Beirut, 1989.
Adenan, Maulana Yusuf. Sayyid Quthb Pahlawan Islam Sejati. t.tp: Al-Muslimun, 1989.
al-Tahshonawi, Muhammad ‘Ali. Mausu’ah Kasyāf Ishtilahāt al-Funūn wa al-‘Ulūm. Beirut: Maktabah Libnan, 1996.
Ardiansyah, Muhammad. Konsep Adab Syed Muhammad Naquib al-Attas dan Aplikasinya di Perguruan Tinggi. Bogor: Universitas Ibnu Kholdun, 2017.
Chirzin, Muhammad. Jihad Menurut Sayyid Quthb Dalam Tafsir Zhilal Al-Qur’an. Solo: Era Intermedia, 2001.
Khair, Muhammad. Fahmu al-Islam fī Tarbiyah ‘Aqīdah al-Nasyi. Beirut: Dar al-Khoir, 1998.
Barakat, Muhammad Taufik. Sayyid Quthb Khulasāh Hayatihi wa Manāhijuhu fi Harakah al-Naqd al-Muwajjah Ilaihi. Beirut: Dar al-Da’wah, Tt.
Mujamma’ Lughoh al-’Arabiyah. Mu’jam al-Wasith. Mesir: Maktabah Syuruq al-Dauliyah, 2011.
Siba’i, Mushtofa. Akhlākuna al-Ijtimā’ī. Kairo: Dar al-Salām, 1998.
Mustaqim, Abdul. Metode Penelitian Al-Qur’ān dan Tafsir. Yogyakarta: IDEA Press, 2021.
Nabhan, Muhammad. Al-Wāqi’ al-Fāsid wa Dharurat al-Taghyīr. 1 ed. Kairo: Maktabah Risalah Hadistah, 1991.
Hidayat, Nuim. Sayyid Quthb Biografi dan Kejernihan Pemikirannya. Jakarta: Gema Insani, 2005.
Bahnasawi, Salim. Butir-Butir Pemikiran Sayyid Quthb Menuju Pembaruan Gerakan Islam. Gema Insani, t.t.
Quthb, Sayyid. Al-Tashwīr al-Fanni Al-Qur’an. Kairo: Dar al-Syurūq, 2004.
———. Fī Dzilal al-Qur’ān. Beirut: Dar al-Syurūq, 1994.
———. Fī Zhilāl Al-Qur’ān. Vol. 4. Beirut: Dar al-Syurūq, 1994.
———. Mengapa Saya Dihukum Mati. Bandung: Mizan, 1986.
———. Tafsir Fi Zhilal Al-Qur’an. Jakarta: Gema Insani, 1995.
al-Kholidi, Shalah Abdul Fattah. Pengantar Memahami Tafsīr fī Dzilal Al-Qur’ān Sayyid Quthb. Solo: Era Intermedia, 2001.
Shan’ani, Abdurrazaq. Al-Mushannaf. 2 ed. Kairo: Maktabah al-Islamiyyah, 1980.
al-Kholidi, Sholah Abdul Fattah. Al-Madkhol ila Zhilal Al-Qur’an. Oman: Dar ’Ammar, 2000.
———. Biografi Sayyid Quthb “Sang Syahid” Yang Melegenda. Yogyakarta: Pro-U Media, 2016.
Khudūr, Shultān. “Idhāat ‘Alā al-Adāb al-Ijtimā’i.” Dunya Ra’yi. Diakses 8 Desember 2021. http://pulpit.alwatanvoice.com/articles/2020/03/19/516488.html.
Suharno dan Retnoningsih. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Semarang: Widya Karya, 2020.
Arikunto, Suharsini. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipa, 1996.
Al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Islam and Secularism. Kuala Lumpur: ISTAC, 1993.
al Fathani, Syekh Wan Ahmad. Hadiqatul Azhar wa Rayahin. Thailand Selatan: tp, 1908.
Zuhaili, Wahbah. Ensiklopedi Akhlak Muslim. Jakarta: Noura Books, 2014.
Wan Daud. Masyarakat Islam Hadari. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007.
Yahya Ismai’l, Minhal. Al-Adāb al-Ijtima’iyyah fī sūrat al-Nūr Dirāsat Maudu’iyyah. Mousil: Kuliyyah ’ulum Al-Islamiyyah, 2013.
Qordhowi, Yusuf. Al-Halu al-Islāmī Farīdhotun wa Dhorūratun. Kairo: Maktabah Wahbah, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Suaidi Yusuf, Thoriq Mumtaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal License
Izzatuna: Jurnal Ilmu Al-Qur'an dan Tafsir is licensed uder Creative Commons Attribution 4.0 International License